Viinikan-Nekalan Omakotiyhdistys

Yhdistys on Tampereen vanhimpia omakotiyhdistyksiä, se on perustettu vuonna 1938. Yhdistys toimii sääntöjensä mukaisesti jäsenten ja asukkaiden edunvalvojana sekä edistää alueen kehittymistä entistä asukasystävällisemmäksi ja viihtyisämmäksi. Jäseniä on tällä hetkellä n. 400. Yhdistyksen sääntömääräinen kokous pidetään kerran vuodessa keväisin.

Omakotiyhdistys toimii aktiivisesti alueen kehittämiseksi ja on taistellut mm. Nekalan kirjaston puolesta. Yhdistyksen sinnikkään vaikuttamistyön ansiosta Nekalan itsepalvelukirjasto avattiin Nekalan koulun pihalla vuonna 2020.

Nekalan koulun piha, jossa oikealla on Nekalan konttikirjasto, etualalla nurmikolla istuu ihmisiä ja taustalla näkyy valkoisia telttakatoksia.
Nekalan konttikirjaston 1v. tapahtuma syksyllä 2021. Kuva: Päivi Pynnönen

Voit liittyä omakotiyhdistykseen ottamalla yhteyttä jäsenkirjuri Heikki Malmlundiin: heikki.malmlund(at)gmail.com tai hakemalla jäsenyyttä lomakkeella. Yhdistyksen jäsenmaksu vuonna 2024 on 14 euroa.

Yhdistyksen varsinaiseksi jäseneksi voi liittyä jokainen alueella vakinaisesti oleva omakotitalon tai senosan tai näihin verrattavan kiinteistön omistaja tai vastaavan vuokrasopimuksen haltija. Asukasjäseneksi voidaan hyväksyä alueella asuva yksittäinen henkilö. Asukasjäsenellä on yhdistyksen kokouksissa läsnäolo- sekä puheoikeus, mutta ei äänioikeutta. Yhdistyksen hallitus päättää uusien jäsenten hyväksymisestä yhdistyksen  jäseniksi.

Yhdistykselle voi lähettää sähköpostia osoitteeseen viinikka.nekala(a)gmail.com

Vihreän kasvuston edessä on puinen kyltti, jossa lukee Pihakirppis 11-15.

Jäsenetuudet:

Omakotiviesti
Yhdistys kuuluu myös Tampereen omakotiyhdistysten keskusjärjestöön. Sen jäsenyyteen sisältyy tällä hetkellä kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä Omakotiviesti, sekä keskusjärjestön palvelut, kuten lakineuvontaa asumiseen liittyvissä kysymyksissä.

Etua sähköstä
Energiapalveluyhtiö Väre Oy tarjoaa Tampereen Omakotiyhdistysten Keskusjärjestön jäsenille
etuhintaisia sopimuksia kiinteähintaisesta määräaikaisesta sähköstä sekä määräaikaisesta Välkky-sähköstä 15.4.2024 alkaen.

Väre tarjoaa Tampereen Omakotiyhdistysten Keskusjärjestön jäsenille huippuedut 24 kuukauden määräaikaisesta Välkky-sopimuksesta sekä 24 kuukauden kiinteähintaisesta määräaikaisesta sopimuksesta:
· 0,20 sentin alennus energian hinnasta koko sopimuskauden ajan
· 12 ensimmäisen kuukauden ajan kuukausimaksut 0 €
Väre myös ostaa aurinkopaneeleistasi syntyvän ylimääräisen sähkön. Tarkemmat tiedot ja ohjeet edun lunastamiseen löytyvät osoitteessa: www.vare.fi/tampereen-omakotiyhdistysten-keskusjarjesto

Jäsenkirje
Tällä hetkellä Viinikan-Nekalan Omakotiyhdistyksen toiminnasta tiedotetaan jäsenkirjeillä, jotka jaetaan Omakotiviestin kanssa. Vuoteen 2022 saakka yhdistys julkaisi omaa Viinikkala-lehteä, josta kuitenkin luovuttiin kustannussyistä. Vanhoja Viinikkala-lehtiä voit lukea täältä.

Vuokravälineet
Yhdistyksellä on on myös vuokravälineitä, joita vuokrataan jäsenille huokeaan hintaan. Vuokrausta hoitaa Veikko Kirkkola. Varaukset numeroon 044 374 7437 arkipäivisin. Välineiden nouto ja palautus tapahtuu osoitteessa Ahlmanintie 49. Palautukset vain sovittuna aikana. Mahdolliset vauriot tulee ilmoittaa heti kalustonhoitajalle.

Puutarhajyrsin15 €/vrk
Oksasilppuri10 €/vrk
Ruohonleikkuri10 €/vrk
Aitaleikkuri10 €/vrk
Oksaleikkuri (Gardena)8 €/vrk
Ränniharja (Gardena)5 €/vrk
Oksasaha (Gardena)8 €/vrk
Telttakatos (3 x 4,5) 50 €/vrk
 Puutarhajyrsin 15 €/vrk

Erilaisia puutarhanhoitoon tarkoitettuja koneita aseteltuna nurmikolle.
Näiden välineiden lisäksi isäksi lainattavissa ovat kahvinkeitin, teltta, johtokela ja tikkaat.

Tonttien vuokrat

Viinikan ja Nekalan alueella tontit ovat pääsääntöisesti vuokratontteja. Useiden tonttien vuokrasopimus päättyy tulevien vuosien aikana. Tuolloin tonttien vuokriin tullaan Tampereen kaupungin toimesta tekemään huomattavia korotuksia. Tampereen kaupungin yleiset periaatteet vuokratontteihin liittyen löytyvät täältä. Tonttien vuokriin liittyvissä asioissa kannattaa olla yhteydessä suoraan Tampereen kaupungin kiinteistötoimeen. Lisätietoa Tampereen kaupungin sivuilta löytyy täältä.

Säännöt ja tietosuojaseloste:

Viinikan-Nekalan Omakotiyhdistyksen sääntöihin ja tietosuojaselosteeseen voit tutustua tässä: